Sunday, May 27, 2007

رسالة إلى أمي








رسالة إلى أمي

أمي الغالية
وصلتني رسالتك التي
تسألينني عن أخباري
أنا بخير
مازال في جسدي رمق
استنشق غبار الصحراء
أشم رائحة الزيت
أرسل لك بعض الدنانير
لم يتبق غير قلمي وأوراقي
وسيجارة ما فارقت شفاهي
أنا بخير
أماه.. اعتذري لفتاتي
فما ادخرت من مهرها شيئا
وابحثي لي عن عروس
ضل طريقها الخطاب
وقولي لها
ولدي.. كان شابا وسيما
وكان يمرح كثيرا
كانت الأرض تحت قدميه مرتعا
وكان للعذارى فارسا ومبتغى
لكن.. قليل من الشيب زاده وقارا
وأريد له قبل الفناء غلاما
فما جنى من الغربة إلا شتاتا
أماه.. أنا بخير
فما حال أصدقائي
أمازالوا بالغربة يحلمون
أمازال الناس في بلادي ساخطون
أليس ضيق العيش بين الأهل
أكرم من ذل النفس للأعراب
أنا بخير
ما فرط يوما بكرامتي
وما رضيت لأحد إهانتي
فالليل هنا
أطول من ألف ليلة في بلادي
والناس هنا
غير الناس في بلادي
يقولون عنا وافدون
ولهم غير الذي لنا من القوانين
فقرار البقاء على هذه الأرض
يحتاج إلى كفيل
ورؤية الأهل
تحتاج إلى كفيل
والشفاء من المرض
يحتاج إلى كفيل
أنا بخير
فمازلتِ توصينني بالدعاء
كي أحمد الله أني من المسلمين؟
آآآآآه لو تعلمين
أي مكانة ليهودي عند اليهود
أو بوذي عند البوذيين
أو كلاهما في بلاد المسلمين
ولكن ليس العيب في الإسلام
بعدما أفسد النفط الرعاة
أنا بخير.. أنا بخير.. أنا بخير
عماد محفوظ - الكويت

31 comments:

حسن ارابيسك said...
This comment has been removed by the author.
قاسم أفندي said...

اولا مبروك المدونة
واحساسي اني امام شاعر وكاتب محترم وانشالله الاقي عندك دايما كل ماهو جميل وجدير بالقراءة
القصيدة أكثر من رائعة أحس بكل كلمة بها وهيحس بيها أيضا كل اللي متغربين زينا في بلاد النفط
عارف .. بالصدفة الايام دي انا بقرأ مجموعة مدن الملح لعبد الرحمن منيف وفاضلي شوية صغيرة انشالله واخلصها وناوي اكتب عنها في البلوج لما اخلص
لو سمعت عن مدن الملح هتعرف ايه علاقة ده بموضوع القصيدة بتاعتك
اتشرفت بيك وسعيد بدخولك عالم التدوين
تحياتي

عماد محفوظ said...

اخ قاسم
اشكرك جزيل الشكر على ردك واطراءك الجميل واناشاء الله نتواصل وسوف ادخل على مدونتك بعد كتابة هذا الرد وستتواصل الرسائل انشاء الله

منة الله said...

عماد

ادعوك للمشاركة في استطلاع راي

عن اكثر عشرة مدونات تاثيرا في قرائها

عل مدونتك واحدة منهم

اليك الرابط

http://www.6ef.blogspot.com/

Anonymous said...

السلام عليكم
مش عارفه اقول ايه بصراحه
بس ماشاء الله
كلام رائع ومعنى اروع

كلبوزة لكن سمباتيك said...

و عامل اية دلوقتي؟
من 99 لحد الان
هل تغير شئ؟
اتمنى
كلامك صادق و سلس
خالص تحياتي

Carol said...

mabrou3 3al modawena
bada2taha be kasoda ra23a :)

YOTTA said...

بجد أسلوبك حلو أوى
ينى حاسةان الكلام حقيقى أوى

يووووووه نستنى أقولك مبروك المدونة

Carol said...

يشرفني أنك اطلعت على مدونتي
و تشجيعك لي بكلماتك الرقيقة يعطيني دفعة جديدة للحماس
و اتمنى تكرار الزيارة و تعليقك و النقد على كل ما اكتب

3arousa 7alawa said...

أنا قريت تعليقك على مدونتي وفكرت أرد هنا لأنك أكيد هتقرا تعليقي..

بالنسبه للنشر أو التفكير في الكتابه باحتراف.. أنا لا أرى في نفسي القدره أو الموهبة الكافية للبدء في التعامل مع الكتابة كفعل احترافي

تكفيني الفضفضة

وأشكرك كثيراً على اهتمامك

Carol said...

أرسلت لك على البريد الالكتروني بعض الموضوعات
و في انتظار الرد
و انتظار موضوعك الجديد في المدونة

قاسم أفندي said...

عماد
أشكرك لرسالتك الرقيقة
للاسف موصلنيش منك حاجه قبلها
انا لسه مخلصتش مدن الملح وانشالله لما اخلصها هاكتب عنها موضوع طويل انشالله يعجبك
علي فكرة الرواية اكتر من هايلة بجد واتمني لو تقراها وتشاركني في مناقشتها
انما انت في الجديد بقي؟ يالا عايزين نقرالك كتير
تحياتي

عصفور المدينة said...

الكلام جميل
وفقك الله

حدوته مصرية said...

مبروك على المدونة و كنت عايز اعرف ما هى المجلة الشعرية و اين تصدر ؟

و يا ريت كمان لو تشوف مدونتى دى و تقولى رأيك

www.mohamedyasser.blogspot.com

تحياتى

يا مراكبي said...

أشكر أولا حسن أرابيسك إنه عرفنا بالمدونة الجميلة دي.. وأهلا بك زميلا في مدونات الغربة .. في الكويت

تعبيراتك للأسف قريبة جدا جدا من الواقع .. مست شغاف القلب

وبأهديك البوست القديم ده اللي بيتكلم عن نفس المعنى

http://yamarakby.blogspot.com/2006/09/blog-post_24.html#links

MAKSOFA said...

أبكيتني ياعماد لقد دست علي جراحي كمغتربه أيضا وأبياتك عبرت عن الحقيقه المؤلمه التي لايعرفها سوي المغتربين الأسوياء وأضع تحت الأسوياء الف خط أشكرك لزيارتي وأرجو أن تتكرر

MAKSOFA said...

عماد اعتذر لقد ارسل لي عنوان مدونتك حسن أرابيسك لذلك أعتقدت أنك هو فقلت لك أشكرك علي الزياره والحقيقه أنني اشكرك علي القصيده الجميله المعبره واشكر حسن ارابيسك لأنه أتاح لي فرصه التعرف علي مدونتك

اسكندراني اوي said...

في ايه بس مالك مضلمها ليه كده

ما احنا طووووووووووووول عمرنا بنشم ريحه الزيت

وبنحس بنار الافران
وبنشوف النار وهي بتولع
وبرضه ما بنبطلش سجاير
حاجتينم بحبهم

وانا في الصحرا في وسط نارها ولابس عديتي كامله

ويوم الجمعه الصبح وانت اجازه ومكسل

Anonymous said...

استاذ عماد
اسفه جدا على الرد المتأخر على تعليقك ... بس حبيت اقولك انى رديت على تعليقك
شكرا

حسن ارابيسك said...
This comment has been removed by the author.
ياسر سليم said...

هذه المرة الثانية للزيارة

فى المرة الأولى قرأت الأبيات ولم اترك تعليقاً

وفى هذه المرة جئت لأرى هل هناك جديداً

فلم اجد

لعلك بخير ؟

حواء said...

كلمات بسيطة زجميلة والاحلى انها بتعبر عن حال كل واحد فى الغربة .. احييك

high_staff said...

اية الدماغ الجميلة دى ؟ رااااااااااااائع برافو فعلا انا قريت القصيدة دى بس الباقى بقى واحدة واحدة كدة وكباية شاى عشان دماغك حلوة وعجبتنى وسعيدة جدا بيك وكل حاجة هتعجبنى هاعلق عليها بدون مجاملة وانطلق يا شاعريا جميل وحلق ولا يهمك

fawest said...

اولا مبروك على المدونة
و اهلا بك
و لكن عذرا لصراحتى
كنت اعتقد ان اول بوست ليك هيكون اعلى من كدة

Anonymous said...

دبحتني يا عماد

ياما أرسلت الرسالة نفسها وإن اختلفت الحروف لا المعاني .. لأمي في بيروت
من هنا من بلاد النفط و الكفيل
ـ أنت مبدع يا عماد
أرفع لك القبعة
joe75.jeeran.com

أميرة said...

رائع ياعماد رائع جدا

كلماتك لمستنى وهزتنى جدا

انت فعلا شاعر بجد والقراءة ليك ليها متعة خاصة سأتعلم منها كثيرا

تحياتى لك

كرانيش said...

جميل جدا ان الواحد يفضل يفتكر اهله وصحابه وحبايبه المتمثلين بشكل كبير فى الام

عالعموم ربنا يخليهالك يارب
ويخليلك المدونه اللى بتخلينا نعبر عن مشاعرنا لاقرب الناس زى ما انت عملت كده

عين ضيقة said...

اولا ربنا يخليلك والدتك ويخليك ليها
ثانيا: انت كاتب فى البروفايل شاعر
يعنى النص ده قصيدة
صح؟
طيب
يبقى لسه ناقصها كتير
زى الشاعرية مش التقريرية
والعمق
فيه تعليق بيقولك ان الكلام سلس
الشعر لازم يبقى بسيط انا معاك بس سلس دى أنا مش معاك او معاها
عموما دى وجهة نظرى والاختلاف فى الراى لا يفسد لبناء الود جدار

أنا مستنية شىء يدهشنى
للأمام يارب

على فكرة الصورة اللى مع البوست سواء دى والدتك فعلا او لأ .. فهى رائعة

ومبروك علينا انضمانك لعالم التدوين
سلام

Anonymous said...

كلمات رائعه جزاك الله خيرا وارجو زيارتى
http://anawesa7by.blogspot.com/

Jack Sparrow said...

ساخرون نحن .. !!

قاتل الله الغربة التي جعلتنا كذلك
عندما تتعلق بقلوبنا فانها ترفض ان تسمح لاي شىء آخر ان يزيحها عن الذهن و لو للحظة
تقاسمنا الضراء
و الضراء

ساخرون نحن
و ليت السخرية تخفف من عناء او تشفي غليل

احييك

و ترجع بالسلامة

Anonymous said...

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.
هذه دراسة لمشاكل مصرالرئيسية :

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - الطاقة المتجددة كبديل للطاقة النووية. فالطاقة النووية لها محاذيرها وهذا ماسوف نشرحه بالتفصيل.
ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:
http://www.ouregypt.us/culture/main.html